LANDPATHS ordnar under hösten 2024 två medborgarråd, ett i kustlandskapet i Nämdöskärgården och ett i skogslandskapet i Voxnadalen. Ansvarig forskare för medborgarråden är Tim Daw, ledare i delprojekt Hinder och möjligheter till förändring och aktiv vid Stockholms Universitet/Stockholm Resilience Centre.

Medborgarråd i Nämdöskärgården

Syftet med medborgarrådet i Nämdöskärgården är att Nämdö Green Archipelago vill ha hjälp av boende och besökare i Nämdöskärgården för att diskutera områdets framtida utveckling i arbetet med att bilda Biosfärområde Nämdöskärgården.

Frågan som ska besvaras av lokala aktörer och samhällsrepresentanter under två lördagsträffar i oktober och november 2024 är ”Vilka utmaningar för lokal hållbar utveckling bör prioriteras i det planerade biosfärområdet i Nämdöskärgården?”

Medborgarrådet på Nämdö ordnas i samarbete med LANDPATHS delprojekt Havs- och Kustlandskap. Läs mer om medborgarrådet i Nämdöskärgården.

Båtar vid hamnen på Nämndö

Medborgarråd i Voxnadalen

I samarbete med delprojekt Skogslandskap ordnas även ett medborgarråd i biosfärområdet Voxnadalen. Medborgarrådet syftar till att ge lokalbefolkningen i Ovanåker, Ljusdal och Bollnäs kommun möjlighet att diskutera hur kommunägda skogar ska användas.

Forskarna kommer att studera hur medborgarrådet kan bidra till diskussioner och framtidsplanering i den polariserade debatten kring skogsfrågor, där användning för produktion, rekreation och bevarande av biologisk mångfald ofta ställs mot varandra.

Du kan följa nyheter från medborgarrådet i Voxnadalen på vår blogg.

View over Voxnadalen

För mer information, kontakta Tim Daw (Stockholm Resilience Centre) eller Fanny Möckel (Uppsala universitet).